Paul van Gelder van SISP, een zeer bevlogen man die al ruim 25 jaar in India woont met het hart op de goede plaats en zich met zijn team al 25 jaar onophoudelijk inzet voor de allerarmsten op het gebied van onderwijs en maatschappelijke projecten, heeft een hulpvraag bij Stichting Ladder uitgezet:

• Voor 25 studenten, die weggevallen zijn uit het onderwijs na het 10e jaar, en niet voldoen aan de eisen die gesteld worden aan de 11e graad, een tussenklas “pre+1” kunnen stromen naar de 11e graad.
• Wij financieren dit project samen met SISP Belgie en een Finse NGO, onze bijdrage bedraagt € 4.500,-

Hierbij een stukje van Paul van Gelder zelf over enkele studenten:

“Drie jaar geleden zijn we voor het eerst begonnen met hoger middelbaar onderwijs voor drop-outs.
Het zijn 2 jaren hier in India. We hebben al een tiental afgestudeerden, meisjes en jongens.
Nu zijn er een aantal kandidaten terug, om hun hoger middelbaar (hier genoemd +1 en +2) op te pikken. Vanmorgen hadden we de interviews.

Aleeznatha is 22. Ze stopte met haar studies na het lager middelbaar, was gehuwd op haar 18de en kreeg een zoontje op haar 19de. Haar zoontje heeft een aangeboren hartafwijking, waarvoor haar man van haar scheidde. Ze woont nu weer bij haar ouders. Ze hoorde van ons programma en is erg gemotiveerd om haar hoger middelbaar af te maken. Daarna wil zij graag leerkracht worden. Indien ze een job heeft, zegt ze, kan ze ook beter de medische kosten voor de behandelingen van haar zoon dragen. Nu komt alles op de schouders van haar ouders neer, die haar gelukkig steunen in haar keuze.

Enur is 17, hij haalde zijn lager middelbaar diploma met goede cijfers. Hij is volledig wees en heeft zijn ouders nooit gekend. Hij wordt opgevoed door zijn oma, die weduwe is en die hem nooit wil vertellen over zijn ouders. Hij heeft er vaak naar gevraagd maar ze wil niets vertellen over hen. Hij vraagt zich voortdurend af of hij verlaten werd, of ze stierven, waarom hij alleen is. Hij zou dolgraag bij ons zijn hoger middelbaar diploma behalen. Zijn droom is om piloot te worden.
In het Kerala systeem wordt je plaats in een reguliere school voor hoger middelbaar echter toegewezen door de overheid. De overheid wees hem een plaats toe in een erg afgelegen school op dagelijks 4 uur reizen van zijn oma. Aangezien ze overleven van het pensioentje van deze oma (€ 19 per maand) kan hij dit niet betalen. We hebben in ieder geval met ons sociale werksters al maandelijkse financiële hulp opgestart voor hen.

Zo zijn er natuurlijk nog meerdere verhalen. Kinderen met dromen die ze zonder jullie en onze hulp niet kunnen waarmaken. Obstakels op hun levensweg, die ze alleen niet kunnen overwinnen.
Maar jullie en wij samen kunnen de dromen van kleine mensen helpen waarmaken.”
Het salaris van de psycholoog/schoolcounseler, degene die de leerlingen begeleidt die kampen met problemen in de persoonlijke of sociale sfeer, ondersteunen wij financieel. Voor een half jaar in 2021, € 1.180,- en voor het gehele jaar in 2022 € 2.063,-