Als eerste een inleiding van Paul van Gelder, directeur bij SiSP (Sebastian Indian Social Projects) die over het ontstaan van zijn organisatie vertelt en welke activiteiten zij uitvoeren: 2e kans project, sociaal tewerkstellingsproject voor 300 gezinnen die onder de armoedegrens leven, sociale tewerkstelling voor alleenstaande moeders, thuisverpleging, skate en surfingclub (no school no surfing, no school no skating) en een Basis Educatie-programma gefinancieerd door STICHTING Ladder.

Waarom een Basis Education-programma?
Sommige van de studenten die geslaagd zijn voor de 10de standaard examens en bij SISP komen, weten niet eens hoe ze in hun moedertaal “Malayalam” moeten lezen en schrijven.
Deze kinderen missen basisonderwijs, niet alleen in hun moedertaal, maar ook in andere vakken zoals wiskunde, wetenschappen en algemene vakken. De leraren van SISP gaan regelmatig op bezoek in de buitenwijken van de kustdorpen om schoolverlaters op te sporen en heb aan te moedigen om het gratis tweedekansonderwijsprogramma te volgen.

De 2 bijgevoegde interviews zijn gehouden door Asha Ajayan, adjunct-directeur van SISP waarin enkele BEP-studenten vertellen hoe ze zich voelen nadat ze bij BEP bij SISP zijn gekomen.

Sabeer
Ik ben Sabeer en ik ben 19 jaar oud. Ik ben lid geworden van SISP nadat ik was gezakt voor het 10e standaardexamen. Met de hulp en coaching van onze docenten heb ik opnieuw het 10e standaard examen geschreven en deze keer heb ik het goed gedaan. Op mijn vorige school voelde ik me niet op mijn gemak omdat de klasgenoten veel ruzie maakten en ik gedwongen was om er deel van uit te maken, ook al ben ik helemaal niet geïnteresseerd in vechtpartijen en ruzies. Ook scholden we mekaar voortdurend uit en gebruikten lelijke woorden, wat ik ook niet leuk vind. Het onderwijs was niet zo goed omdat ze de hoofdstukken in hoog tempo afmaken om het gedeelte af te ronden. Ik kreeg niet de kans om de twijfels te klaren. Ik werd kalm en rustig nadat ik bij SISP ben gekomen, dat komt door het vriendelijke karakter van studenten en docenten. Na mijn komst naar SISP heb ik Engels en Malayalam leren lezen en schrijven. En ik ben nu ook goed in het oplossen van wiskundige problemen. Zonder enige fout ben ik in staat om in mijn moedertaal Malayalam te schrijven. Hier geven leraren individuele aandacht aan ons en ze aarzelen niet om hetzelfde gedeelte opnieuw te onderwijzen als een van de studenten twijfelt. Enkele van de belangrijkste attracties bij SISP zijn de recreatieve activiteiten waar ik het meest van hou, zoals gym, zwemlessen en schaatsen. Ik ben een volleybalspeler en leraren hier bij SISP motiveerden en ondersteunden me om deel te nemen aan wedstrijden. Ik ben de leraren en Paul sir bij SISP zo dankbaar.

Joshy
Ik ben Joshy en ik ben 24 jaar oud. Zoals de meeste meisjes ben ik jong moeten trouwen met een visser en we hebben twee kinderen. Ik ben geslaagd voor het 10e graads examen, maar ik ben niet bedreven in het lezen en schrijven van mijn moedertaal Malayalam en ook andere vakken. Helaas is mijn man een agressieve alcoholist, dus ik moet nadenken over mijn eigen toekomst en die van mijn kinderen. Ik had gehoord dat jonge vrouwen zoals ik een tweede kans kunnen krijgen in SISP om 12e graads examens te studeren en te schrijven.
Ik heb echter eerst nog basis opleiding nodig. Nadat ik bij SISP was gekomen, werd ik beter in het schrijven van Malayalam zonder al te veel fouten te maken. En mijn lees- en schrijfvaardigheid in het Engels wordt ook veel beter. Nu heb ik het vertrouwen om mijn kinderen ’s avonds bijles te geven vanwege de academische kennis die ik momenteel van SISP krijg. Ik ben oprecht blij om deel uit te maken van SISP omdat de meesten van ons uit gebroken gezinnen komen en voor de meesten van ons SISP ons tweede thuis is.

Kovalam, 22/04/2024